tisdag 27 augusti 2013

Finished objects!

Sådärja, nu har jag tagit foton på alla mina färdiga objekt så att jag kan visa dem.
Först ut e sjalen som blev klar i lördags. Stickad i Hjertegarns Alpaca Silk på stickor 3. Jag hade inget mönster utan började med tre maskor och ökade sen en maska innanför båda kantmaskorna och på var sida om mittenmaska på vartannat varv. I övrigt e den slätstickad och varje rand e två varv bred. Jag stickade tills garnet nästan tog slut, sen virkade jag en kant; varv 2 av det här mönstret.
Trots att jag sköljde sjalen i vatten med balsam e den fortfarande lite för stickig för mig. Nu e ju tanken att jag ska använda den som halsduk ovanpå några lager kläder i vinter men jag e extremt känslig så få se om jag kommer att använda den. Mamma menade att jag kunde ge den åt henne så det kanske jag gör.

Nästa färdiga projekt e en disktrasa som jag gjorde igår kväll. Min tredje. Jag gjorde en i samma garn för inte så länge sen och jag gillar den mer än den mörkbruna jag gjorde till först. Samtidigt passade jag på att prova ett mönster jag hittade på Ravelry. Garnet e ett 100 % bomullsgarn (minns inte namnet) och jag använde stickor 3,5. Mönstret e det här, fast utan breda kanter på alla sidor för jag tycker om när disktrasan e ganska liten. Antagligen skulle mönstret synas bättre om jag blockade den, men eftersom det e en disktrasa tycker jag inte att det e någon idé att blocka den.

Till sist bestämde jag imorse att vantarna jag har stickat på länge redan e färdiga. Jag skulle egentligen laga innervantar men efter två försök som ingetdera blev bra, bestämde jag att det får vara. Istället för tjocka vintervantar får jag använda dem som höstvantar. De ska ännu blockas, eftersom det e lite för tajta för mina händer men sen kan jag börja använda dem! Till dem använde jag stickor 2,75 och Cascade Yarns Heritage. Vantarna har jag gjort efter eget påhitt, men själva mönstret e bikupemönster med korsade maskor som jag hittade då jag googlade. Tummen ser lite konstig ut, men passar perfekt för min egen tumme.

2 kommentarer:

  1. jag är lite trög, men en disktrasa i garn blir inte den väldigt förstörd efter ett tag? :O Typ smutsig och att garnet trasslar upp sig och blir fult osv :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den ser nog likadan ut även efter att man använt den. Smutsig blir den ju, så som alla disktrasor, men då kan man tvätta den i tvättmaskinen och sen kan man använda den igen. Håller alltså mycket längre än en "vanlig" disktrasa :)

      Radera